Large scale dissemination of Inquiry-Based Science and Mathematics Education in Europe

Proiectul este finantat de Programul Cadru 7 al Uniunii Europene

 

Prezentarea proiectului

Contextul proiectului

Autoritatile europene si comunitatea stiintifica internationala au evidentiat importanta predarii matematicii si a stiintelor folosind metoda investigarii [Inquiry-Based Science and Mathematics Education (IBSME)] pentru a dezvolta o strategie integrata in vederea educatiei in domeniul stiintelor si a constientizarii necesitatii acesteia in invatamantul primar si secundar inferior, cu scopul de a creste interesul elevilor pentru o cariera stiintifica.

Proiectele Scienceduc si Pollen finantate prin Programul Cadru 6 al uniunii Europene au implementat cu succes metoda IBSME in scolile dintr-un numar mare de orase europene. Programe nationale cum ar fi SINUS-Transfer (Germania) si IMST (Austria) au implicat participarea unui numar mare de scoli la nivelul tarilor respective si au sustinut includerea metodei IBSME in programa scolara, instruirea profesorilor si predarea metodei la clasa.

POLLEN

Proiectul Pollen (2006-2009) a dus la crearea unor localitati pilot (seed cities) prin includerea scolilor si a altor parteneri locali intr-un efort sustinut in vederea implementarii metodei IBSME la nivelul scolilor. Acest lucru a dus la dezvoltarea ulterioara a educatiei bazate pe metoda investigarii stiintifice. Prin proiectul Pollen, localitatile pilot au dobandit o experienta vasta in introducerea metodei IBSME, utilizand o abordare sistematica.

Sinus-Transfer

Scopul programului SINUS-Transfer este acela de a imbunatati competenta atat in domeniul matematicii, cat si al stiintelor prin diseminarea rezultatelor programului SINUS la o scara mult mai mare. Programul SINUS-Transfer a fost realizat in doua etape (2003-2005 si 2005-2007) si a antrenat 13 regiuni germane. In cea de a doua etapa au participat in mod voluntar circa 1800 scoli.

Strategia proiectului

Europa se confrunta in prezent cu o nevoie acuta de a disemina rezultatele obtinute pana in prezent in toate statele membre. Acestea ar trebui sa fie in masura sa inteleaga si sa implementeze ideile promovate prin metoda IBSME intr-un mod propriu, specific lor.

Impartasirea bunei practici si asigurarea unui transfer de cunostinte (know-how) la nivel european implica existenta unui model de diseminare bazat pe o abordare sistematica a metodei IBSE la nivelul scolilor, diseminare promovata de diferite entitati (universitati, centre pentru instruirea profesorilor, institute de cercetare...) care au obtinut rezultate in implementarea metodei IBSME la nivel local. Proiectul FIBONACCI asigura procesul de diseminare plecand din 12 centre de referinta (RF) catre 24 centre partenere (TC). Va fi organizata, de asemenea, conlucrarea transversala intre parteneri in cadrul a 5 tematici majore care va fi sustinuta prin sesiuni de instruire la nivel european menite sa asigure stabilirea unor directii de abordare comune la nivel european. Acestea tematici sunt:

1.   Aprofundarea caracteristicilor specifice ale investigarii stiintifice in predarea matematicii  

2.   Aprofundarea caracteristicilor specifice ale investigarii stiintifice in predarea stiintelor naturale natural sciences

3. Dezvoltarea centrelor de referinta si diseminarea experientei acestora

4. Abordari transdisciplinare in predarea stiintelor

5. Predarea matematicii si a stiintelor folosind mijloace si metode complementare mediului scolar

Proiectul FIBONACCI va avea ca rezultat elaborarea unei metodologii destinata crearii unor noi centre de referinta in Europa. Proiectul va fi coordonat de catre Ecole normale supérieure ( Franta ) si Bayreuth University ( Germania ) pentru o perioada de 38 de luni. Consortiul include 25 de membri din 21 de tari, avand sustinerea unor Academii de Stiinte.

Proiectul a inceput la 1 ianuarie 2010. Activitatile se vor desfasura sub coodonarea unui comitet stiintific alcatuit din experti in matematica si stiinte ale naturii. Rezultatele proiectului si calitatea acestora vor fi apreciate de o echipa de evaluatori externi.

Obiective principale:

Proiectarea, implementarea si testarea unui proces de diseminare in Europa a metodelor de predare si invatare in matematica si stiinte. FIBONACCI va crea o retea de centre de referinta in Europa si un model de diseminare pentru metoda IBSME.

Directile principale de actiune:

• Educatia in matematica si stiinte prin metoda investigarii in scoala primara si gimnaziu

•  Initiativa locala privind inovarea si dezvoltarea durabila

•  Strategii de colaborare intre centrele partenere pentru implementarea IBSME

Implementarea proiectului se realizeaza plecand de la urmatoarele considerente:

•  Dezvoltarea unei abordari bazate pe probleme de rezolvat

•  Realizarea unor investigari stiintifice

•  Invatarea din greseli

•  Asigurarea cunostintelor de baza

•  Invatarea prin acumulare de cunostinte

•  Folosirea unor abordari transdisciplinare care depasesc granitele actuale de demarcare a stiintelor

•  Promovarea activitatilor atat pentru fete cat si pentru baieti

•  Promovarea cooperarii intre elevi

•  Studiul individual

•  Abordari experimentale in matematica si stiinte

•  Implicarea comunitatii locale pentru abordarea durabila privind educatia in matematica si stiintele naturii.