|
Site-ul european al proiectului: http://www.ceys-project.eu/
Prezentarea proiectului
Este unanim recunoscut faptul ca responsabilizarea elevilor de astazi pentru a deveni cetatenii creativi de mâine ar trebui sa fie o prioritate de educatie în lumea de astazi. Creativitatea detine o pozitie puternica în educatia timpurie si în învatamântul primar, si pare a fi sub presiune mai mare în mediul educational formal al învatamântului secundar. Prin urmare, este necesar sa exploatam, sa sprijinim si sa sustinem potentialul creativ al copiilor de varste mici. Adoptarea activitatilor bazate pe investigare în educatia din domeniul stiintelor este considerata ca fiind singura cale de urmat, asa cum este unanim acceptat faptul ca educatia eficienta bazata pe investigare stiintifica poate duce la dezvoltarea gândirii alimentata fiind de curiozitate.
Scoala în Europa de astazi ar putea beneficia în mod considerabil de recunoasterea si promovarea legaturii dintre educatia in domeniul stiintelor si creativitate. Educatia in domeniul stiintelor ar putea (si ar trebui) sa fie mai creativa. În predarea si învatarea stiintei, o abordare mai creativa bazata pe curiozitate s investigare ar fi benefica, implicand de exemplu, indepartarea de pedagogia "raspunsurilor corecte" ceea ce ii face pe elevi sa creada ca este gresit sa gresesti, devenind treptat mai putin dispusi si capabili sa îsi asume riscuri si sa gandeasca creativ. Mai mult, într-o orientare spre creativitate mai accentuata a educatiei stiintifice, noi modalitati de interactiune în cadrul clasei ar putea fi dezvoltate pentru a stimula auto-exprimarea - care, daca este cultivata, s-ar putea manifesta ulterior în abilitatea de a crea si de a inova. O astfel de schimbare majora fata de dezvoltarea creativitatii în educatia stiintifica, atât în termeni de stimulare a creativitatii în domeniul stiintei, cât si în termeni de predare a stiintelor in mod creativ, ar necesita o schimbare profunda a practicilor educationale si a diferitelor culturi, ducând la dezvoltarea nu numai a noi programe de studii, dar cel mai important, la formarea corespunzatoare a profesorilor si la dezvoltarea lor profesionala.
Obiectivul proiectului
Proiectul CEYS are ca obiectiv elaborarea unui curs de pregatire profesionala a cadrelor didactice si a materialeleor insotitoare pentru a fi utilizate la nivel european in scopul promovarii unor abordari creative in domeniul predarii stiintelor, in invatamantul prescolar si primar timpuriu (pana la varsta de opt ani). Scopul este de a disemina principalele rezultate ale proiectului "Micii cercetatori creativi" ( www.creative-little-scientists.eu ) si de a propune materiale de instruire concrete care pot fi utilizate în formarea profesionala a cadrelor didactice din învatamântul prescolar si primar. Proiectul reuneste experti si cercetatori din patru tari europene (Grecia, România, Belgia si Marea Britanie) si include expertiza la cel mai înalt nivel si calitate în domeniul predarii stiintelor si matematicii în educatia timpurie, în educatia pentru dezvoltarea creativitatii, în psihologia cognitiva, studii comparative de educatie si în formarea cadrelor didactice.
Parteneri
- Ellinogermaniki Agogi, Atena Grecia – coordonatorul proiectului
- The Institute of Education, Londra, Marea Britanie
- The Open University, Londra, Marea Britanie
- Artevelde University College, Ghent, Belgia
- Institutul National pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei, Magurele, Romania
Implementarea metodei "action research" in cadrul proiectului CEYS
- Grupa de la Scoala Gimnaziala Constantin Brancusi Bucuresti
- Bataus Cornelia, Scoala Gimnaziala Constantin Brancusi Bucuresti
- Calin Marilena, Liceul Teoretic Eugen Lovinescu Bucuresti
- Canavoiu Ana Maria, Scoala Gimnaziala nr.156 Bucuresti
- Catrina Mirela, Gradinita Spiridusii Bucuresti
- Enache Mirela Diana, Scoala Gimnaziala Sfantul Andrei Bucuresti
- Gradinaru Cristina, Gradinita Paradisul Piticilor Bucuresti
- Hoara Camelia, Scoala Gimnaziala nr.279 Bucuresti
- Marinica Ana-Maria, Gradinita Spiridusii Bucuresti
- Masoud Daniela, Scoala Gimnaziala Sfantul Andrei Bucuresti
- Micloi Emilia Mihhaela, Scoala Gimnaziala Adrian Paunescu Bucuresti
- Niculae Elena, Scoala Gimnaziala nr.156 Bucuresti
- Oprea Nicoleta, Gradinita nr.272 Bucuresti
- Tuicu Daniela, Scoala Gimnaziala Constantin Brancusi Bucuresti
- Voicu Florina Daniela, Gradinita Paradisul Piticilor Bucuresti
- Grupa de la Gradinita Ciupercuta Bucuresti
- Baidoc Dumitra Daniela, Scoala Gimnaziala nr.308 Bucuresti
- Chiripuci Niculina, Gradinita nr.1 Magurele
- Cristea Mirela, Gradinita Ciupercuta Bucuresti
- Gitan Alice, Gradinita Ciupercuta Bucuresti
- Haita Marilena, Gradinita Ciupercuta Bucuresti
- Ivan Stefana, Gradinita Ciupercuta Bucuresti
- Manea Elena, Gradinita Ciupercuta Bucuresti
- Tache Dorina Alexandra, Scoala Gimnaziala nr.308 Bucuresti
- Trifu Daniela, Gradinita Ciupercuta Bucuresti
- Ungureanu Daniela, Gradinita Ciupercuta Bucuresti
- Voica Loredana, Gradinita Ciupercuta Bucuresti
Cursuri si ateliere de lucru desfasurate in cadrul proiectului CEYS
- Modulul 4 - Educatia bazata pe investigare stiintifica. Legatura cu creativitatea, Scoala Gimnaziala Sfantul Andrei Bucuresti, 2016
- Modulul 10 - Proiecte interdisciplinare, Scoala Gimnaziala Herastrau Bucuresti, 2016
- Modulul 9 - Rolul profesorului, Scoala Gimnaziala Elena Doamna Tecuci, 2016
- Modulul 13 - Tehnologia informatiei si comunicarii (TIC) si investigarea stiintifica, Colegiul National Al.I.Cuza, 2016
- Modulul 18 - Caracteristicile investigarii stiintifice: diferite tipuri de investigare, Scoala Gimnaziala Elena Doamna Tecuci, 2017
- Modulul 11 - Corelatia dintre invatarea in scoala si in afara ei, Scoala Gimnaziala Elena Doamna Tecuci, 2017
- Modulul 11 - Corelatia dintre invatarea in scoala si in afara ei, Scoala Gimnaziala Herastrau Bucuresti, 2017
- Modulul 9 - Rolul profesorului, Liceul tehnologic P.P. Carp Tibanesti, 2017
- Modulul 11 - Corelatia dintre invatarea in scoala si in afara ei, Liceul tehnologic P.P. Carp Tibanesti, 2017
- Modulul 13 - Tehnologia informatiei si comunicarii (TIC) si investigarea stiintifica, Liceul tehnologic P.P. Carp Tibanesti, 2017
- Modulul 18 - Caracteristicile investigarii stiintifice: diferite tipuri de investigare, Liceul tehnologic P.P. Carp Tibanesti, 2017
Scoli de vara organizate de proiectul CEYS
- Scoala de vara a proiectului CEYS a fost organizata in perioada 12-17 iulie 2015, Maraton, Grecia, http://cls.ea.gr/ opinia unor participanti ,
- Scoala de vara a proiectului CEYS, 10-15 iulie 2016, Mati, Grecia ,
- Scoala de vara a proiectului CEYS, 09-14.iulie 2017, Mati, Grecia
Modulele de curs elaborate in cadrul proiectului CEYS
- Rolul intrebarilor profesorului si ale elevilor
- Resurse si mediul de invatare
- Caracteristicile cunoasterii stiintifice
- Educatia bazata pe investigare stiintifica
- Investigatii practice ce sustin creativitatea
- Colaborare si lucru in grup
- Rolul jocului si al explorarii
- Moduri variate de exprimare si reprezentare
- Rolul profesorului
- Proiecte interdisciplinare
- Corelatia dintre invatarea in scoala si in afara ei
- Reflectie si rationament
- Tehnologia informatiei si comunicarii (TIC) si investigarea stiintifica
- Planificare pentru progres
- Interpretarea politicilor educationale
- Evaluare pentru invatare
- Implicarea copiilor in evaluare
- Caracteristicile investigarii stiintifice
- Caracteristicile creativitatii
- Joc si explorare - procese exploratorii
Materiale curriculare elaborate in cadrul proiectului CEYS
- Oxigenul
- Super supa
- Rezistenta la apa
- Un "somoiog" de aer
- Turnul lichid
- Albinele si comunitatile
- Barcute plutitoare
- Ciclul plantelor si al fluturilor
- Sunetele care ne inconjoara
- Plantele
- Ema si preferintele ei alimentare
- Explorarea materialelor
- Germinare si crestere
- Sa facem paine
- Curcubeul
- "Bombe" pentru baie
- Castele si santuri
- Schimbarile anotimpurilor: gheata
- Investigarea materialelor
- Studiul melcilor
- O aventura inghetata
- Investigatie la scena crimei
- Electricitate
- Materiale de zi cu zi
- Ciclul de viata al unei broscute
Exemple de materiale curriculare
- Ciclul de viata al unei broscute
- Materiale impermeabile
- Scheletul si muschii
- Chestionar de evaluare a materialelor curriculare
Rezultatele proiectului CEYS pot fi accesate aici
Conferinta nationala a proiectului CEYS
- Programul conferintei
- Postere , , ,
- Prezentari
- Dr. Adelina Sporea, Institutul National pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei
- Baidoc Dumitra, Scoala Gimnaziala nr.308 Bucuresti
- Canavoiu Ana Maria, Scoala Gimnaziala nr.156 Bucuresti
- Chiripuci Niculina, Gradinita nr.1 Magurele
- Gitan Alice, Voica Loredana, Trifu Daniela, Gradinita Ciupercuta Bucuresti
- Haita Marilena, Ungureanu Daniela, Manea Elena, Gradinita Ciupercuta Bucuresti
- Niculae Elena, Scoala Gimnaziala nr.156 Bucuresti
- Oprea Nicoleta, Gradinita nr.272 Bucuresti
- Tache Dorina Alexandra, Scoala Gimnaziala nr.308 Bucuresti
- Gitan Alice, Director al Gradinitei Ciupercuta Bucuresti
- Tomescu Mirela, Inspector pentru invatamant preprimar
Diseminare
- Primul newsletter al proiectului
- Newsletter final al proiectului: obiective si rezultate
- Lucrari si publicatii (inclusiv conferinte)
- Sporea, A, Sporea D., Educational projects run by the Center for science Education and Training: INSTEM, SUSTAIN, SCINET, CEYS., Conferinta internationala “Science Education in School” Galati, Romania, 03 aprilie 2015.
- Sporea, D., Sporea, A., Projects on inquiry-based science teaching run by the Center for Science Education and Training, Conferinta anuala a Facultatii de fizica, Universitatea Bucuresti, 19 iunie 2015
- Sporea, D., Sporea, A., “International Projects run by the Center for Science Education and Training”, EDULEARN16 - 8th annual International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona, July 2016.
- Sporea, D., Sporea, A., “Action research based project implementation in Romania”, ICERI 2016 – The 9th annual International Conference of Education, Research and Innovation, Seville, Spain, November 14-16, 2016.
- Sporea, D., Sporea, A., Action research in early years' science education – A Romanian case study, Annual Conference of the University of Bucharest, June 2017
- Merckx, B., Schaffler, J., Rossis, D., Stylianidou, F., Glauert, E., Edmondson, R., Cremin, T., Dragovic-Andersen, T., Baines-Holmes, J., Sporea, A., Sporea, D. (2017) Conceptualising and designing professional development to foster creativity in early years science, European Science Education Research Association - ESERA Conference, Dublin 2017.
- Glauert, E., Trevethan, J., Stylianidou, F., Rossis, D., Cremin, T., Dragovic-Anderson, T., Baines-Holmes, J., Merckx, B., Schaffler, J., Sporea, A., Sporea, D. (2017) Developing curricula to support creative and inquiry-based approaches to early years science, European Science Education Research Association - ESERA Conference, Dublin 2017.
- Stylianidou, F., Rossis, D., Glauert, E., Trevethan, J., Cremin, T., Dragovic-Anderson, T., Baines-Holmes, J., Merckx, B., Schaffler, J., Sporea, A., Sporea, D. (2017) Evaluation of the ‘CEYS' teacher Professional development curriculum, European Science Education Research Association - ESERA Conference, Dublin 2017.
- Sporea, D., Sporea, A., Dezvoltarea creativitatii prin predarea stiintelor in invatamantul primar folosind metoda investigarii stiintifice, Conferința Națională a „Comunității Educație pentru Științe”, 3-4 noiembrie 2017, Bucuresti.
Agentia Nationala Erasmus+ http://www.erasmusplus.ro/