Proiectul CEYS: Creativity in Early Years Science Education

Creativitatea în primii ani de educaţie în domeniul ştiinţelor

Proiectul este finantat de Uniunea Europeana prin Programul Erasmus+

 

Site-ul european al proiectului: http://www.ceys-project.eu/

Prezentarea proiectului

Este unanim recunoscut faptul ca responsabilizarea elevilor de astazi pentru a deveni cetatenii creativi de mâine ar trebui sa fie o prioritate de educatie în lumea de astazi. Creativitatea detine o pozitie puternica în educatia timpurie si în învatamântul primar, si pare a fi sub presiune mai mare în mediul educational formal al învatamântului secundar. Prin urmare, este necesar sa exploatam, sa sprijinim si sa sustinem potentialul creativ al copiilor de varste mici. Adoptarea activitatilor bazate pe investigare în educatia din domeniul stiintelor este considerata ca fiind singura cale de urmat, asa cum este unanim acceptat faptul ca educatia eficienta bazata pe investigare stiintifica poate duce la dezvoltarea gândirii alimentata fiind de curiozitate.

Scoala în Europa de astazi ar putea beneficia în mod considerabil de recunoasterea si promovarea legaturii dintre educatia in domeniul stiintelor si creativitate. Educatia in domeniul stiintelor ar putea (si ar trebui) sa fie mai creativa. În predarea si învatarea stiintei, o abordare mai creativa bazata pe curiozitate s investigare ar fi benefica, implicand de exemplu, indepartarea de pedagogia "raspunsurilor corecte" ceea ce ii face pe elevi sa creada ca este gresit sa gresesti, devenind treptat mai putin dispusi si capabili sa îsi asume riscuri si sa gandeasca creativ. Mai mult, într-o orientare spre creativitate mai accentuata a educatiei stiintifice, noi modalitati de interactiune în cadrul clasei ar putea fi dezvoltate pentru a stimula auto-exprimarea - care, daca este cultivata, s-ar putea manifesta ulterior în abilitatea de a crea si de a inova. O astfel de schimbare majora fata de dezvoltarea creativitatii în educatia stiintifica, atât în termeni de stimulare a creativitatii în domeniul stiintei, cât si în termeni de predare a stiintelor in mod creativ, ar necesita o schimbare profunda a practicilor educationale si a diferitelor culturi, ducând la dezvoltarea nu numai a noi programe de studii, dar cel mai important, la formarea corespunzatoare a profesorilor si la dezvoltarea lor profesionala.

Obiectivul proiectului

Proiectul CEYS are ca obiectiv elaborarea unui curs de pregatire profesionala a cadrelor didactice si a materialeleor insotitoare pentru a fi utilizate la nivel european in scopul promovarii unor abordari creative in domeniul predarii stiintelor, in invatamantul prescolar si primar timpuriu (pana la varsta de opt ani). Scopul este de a disemina principalele rezultate ale proiectului "Micii cercetatori creativi" ( www.creative-little-scientists.eu ) si de a propune materiale de instruire concrete care pot fi utilizate în formarea profesionala a cadrelor didactice din învatamântul prescolar si primar. Proiectul reuneste experti si cercetatori din patru tari europene (Grecia, România, Belgia si Marea Britanie) si include expertiza la cel mai înalt nivel si calitate în domeniul predarii stiintelor si matematicii în educatia timpurie, în educatia pentru dezvoltarea creativitatii, în psihologia cognitiva, studii comparative de educatie si în formarea cadrelor didactice.

Parteneri

  1. Ellinogermaniki Agogi, Atena Grecia – coordonatorul proiectului
  2. The Institute of Education, Londra, Marea Britanie
  3. The Open University, Londra, Marea Britanie
  4. Artevelde University College, Ghent, Belgia
  5. Institutul National pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei, Magurele, Romania

Implementarea metodei "action research" in cadrul proiectului CEYS

Cursuri si ateliere de lucru desfasurate in cadrul proiectului CEYS

Scoli de vara organizate de proiectul CEYS

Modulele de curs elaborate in cadrul proiectului CEYS

  • Rolul intrebarilor profesorului si ale elevilor
  • Resurse si mediul de invatare
  • Caracteristicile cunoasterii stiintifice
  • Educatia bazata pe investigare stiintifica
  • Investigatii practice ce sustin creativitatea
  • Colaborare si lucru in grup
  • Rolul jocului si al explorarii
  • Moduri variate de exprimare si reprezentare
  • Rolul profesorului
  • Proiecte interdisciplinare
  • Corelatia dintre invatarea in scoala si in afara ei
  • Reflectie si rationament
  • Tehnologia informatiei si comunicarii (TIC) si investigarea stiintifica
  • Planificare pentru progres
  • Interpretarea politicilor educationale
  • Evaluare pentru invatare
  • Implicarea copiilor in evaluare
  • Caracteristicile investigarii stiintifice
  • Caracteristicile creativitatii
  • Joc si explorare - procese exploratorii

Materiale curriculare elaborate in cadrul proiectului CEYS

  • Oxigenul
  • Super supa
  • Rezistenta la apa
  • Un "somoiog" de aer
  • Turnul lichid
  • Albinele si comunitatile
  • Barcute plutitoare
  • Ciclul plantelor si al fluturilor
  • Sunetele care ne inconjoara
  • Plantele
  • Ema si preferintele ei alimentare
  • Explorarea materialelor
  • Germinare si crestere
  • Sa facem paine
  • Curcubeul
  • "Bombe" pentru baie
  • Castele si santuri
  • Schimbarile anotimpurilor: gheata
  • Investigarea materialelor
  • Studiul melcilor
  • O aventura inghetata
  • Investigatie la scena crimei
  • Electricitate
  • Materiale de zi cu zi
  • Ciclul de viata al unei broscute

Exemple de materiale curriculare

Rezultatele proiectului CEYS pot fi accesate aici

Conferinta nationala a proiectului CEYS

Diseminare

Agentia Nationala Erasmus+ http://www.erasmusplus.ro/